Hidup Semula Jadi bukan sahaja tentang Makanan

Hidup Semula Jadi bukan sahaja tentang Makanan

Mungkin anda sudah mempunyai diet yang sihat dan anda bersenam secara teratur, menjaga berat badan dan menjaga kesihatan anda. Adakah anda juga menonton apa yang anda meletakkan ke kulit anda? Adakah anda sedar bahawa kulit anda menyerap banyak bahan kimia seolah-olah mereka telah ditelan? Ada yang lebih teruk kerana diserap melalui kulit anda, mereka pergi terus ke dalam badan anda tanpa telah sebelum ditapis melalui hati anda.

Adakah anda pernah melihat seseorang yang mempunyai masalah jantung meletakkan tablet di bawah lidah mereka? Ini dilakukan kerana dadah diserap melalui lapisan dalam mulut mereka lebih cepat daripada ia akan diserap jika ia ditelan. Berapa banyak gincu yang anda memohon? Di manakah anda berfikir ia pergi? Wanita purata sepatutnya telah menelan £ 7 gincu sepanjang hayat beliau. Gincu merah mengandungi plumbum. Beberapa syarikat kosmetik telah terpaksa mengeluarkan gincu merah mereka daripada jualan kerana kuantiti plumbum berada di atas dos selamat yang disarankan. Plumbum adalah logam berat, yang badan kita tidak boleh melupuskan mudah. Ia membina dalam sistem kami, bersama-sama dengan plumbum daripada persekitaran sehingga sistem kami tidak lagi dapat menampung dan kita mula mengalami kesan keracunan plumbum. Salah satu yang pertama adalah sakit kepala.

Adakah anda pernah mendengar patch nikotin? Mereka digunakan untuk kulit orang yang ingin berhenti merokok. Mereka melepaskan dos yang stabil nikotin ke dalam aliran darah yg berhenti berusaha untuk membantu mereka menghadapi ketagihan. Dadah ini diserap melalui kulit. Berapa banyak bahan-bahan yang anda menyerap melalui kulit anda? Adakah anda menggunakan deodoran, pelembap, minyak wangi atau sabun? Sudah tentu kamu lakukan. Adakah anda tahu berapa ramai karsinogen, petrokimia atau mutagen berada di dalam produk penjagaan peribadi? Tekaan saya adalah, mungkin tidak.

Mungkin anda percaya bahawa jika ia adalah berbahaya, kerajaan tidak akan membenarkan ia untuk dijual. Bagaimana pula dengan rokok? Mereka adalah penyumbang terbukti banyak jenis kanser. Mereka bebas untuk dijual. Kerajaan juga membuat kekayaan dalam cukai daripada penjualan bahan ini boleh membawa maut.

Kerajaan tidak mempunyai sumber untuk menguji kesan daripada semua bahan kimia baru yang dibangunkan setiap hari bagi industri kosmetik. Mereka tidak boleh melakukan kajian jangka panjang pada produk yang masih belum wujud sehingga baru-baru. Mereka pasti tidak mempunyai sumber untuk menguji walaupun gabungan bahan kimia. Mereka tidak pun mula menguji kesan bahan kimia yang diserap melalui kulit kita. Perkara yang menakutkan adalah senarai bahan-bahan berbahaya yang telah datang dari ujian yang mereka telah lakukan. Kebanyakan produk kita kerap meletakkan ke kulit menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran, gangguan mood dan alahan kami.

Saya memilih untuk tidak mengambil risiko kesihatan saya dan kesihatan keluarga saya pada produk-produk yang belum diuji sepenuhnya. Saya memilih untuk menggunakan produk semula jadi. Lagipun, mengapa mengambil risiko apabila alternatif semula jadi adalah sama berkesan, mudah didapati dan biasanya lebih murah untuk membeli.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar